تحلیل شرایط فعلی اقتصاد ایران


نوشته شده توسط جواد نوروزی 

 

فرصت های آربیتراژی

 

آربیتراژ چیست؟

به کسب سود از طریق اختلاف قیمت در دو بازار مختلف آربیتراژ می‌گویند. این اختلاف می‌تواند از لحاظ زمانی باشد مثل بازار نقد و آتی، و هم از نظر مکانی مثل تفاوت نرخ در دو بازار در مکان‌های جغرافیایی متفاوت باشد.

آربیتراژ گر؟

آربیتراژ گران (سفته بازان) همواره سعی می کنند ، همواره محصول را از بازاری که قیمت کمتر دارد خریداری کنند و به بازاری که قیمت بیشتر دارد انتقال دهند و آن کالا را به فروش برسانند.

آربیتراژ گران چگونه از فرصت ها استفاده می کنند؟

مصرف روزانه بنزین قبل از تابستان 1397 بطور متوسط 80 میلیون لیتر بوده است که در تابستان سال جاری این مقدار به 95 تا 100 میلیون لیتر در روز رسیده است.به نظر شما علت این افزایش چشمگیر چه بوده است؟ آیا به عنوان مثال تعداد ماشین ها در عرض سه ماه زیاد شده است؟ این افزایش 25 درصدی در مصرف بنزین ناشی از قاچاق بنزین به خارج از کشور می باشد که این مقدار روزانه به 20 میلیون لیتر می رسد.خُب دلیل خروج این مقدار بنزین از کشور چیست؟ قیمت دلار 15 هزار تومان می باشد و قیمت هر لیتر بنزین 10 سنت می باشد ، در صورتی که قیمت همین محصول در بازار مشابه مثلا در افغانستان 50 سنت و در پاکستان 70 سنت می باشد.

شما در اینجا بنزین را به قیمت 10 سنت خریداری می کنید و در پاکستان به قیمت 70 سنت می فروشید. خُب شما در این معامله 60 سنت به ازای هر لیتر بنزین سود می کنید.به این فرصت ها، فرصت های آربیتراژی گفته می شود.

یکی از معظلات اصلی کشور همین مساله می باشد. به عنوان مثال اخیرا دولت اعلام کرده است که کالاهای اساسی را با دلار 4200 تومانی تخصیص می دهد که این خبر برای عده ای زیادی از مردم خوشایند می باشد. اما با این اقدام، دولت خود، فرصت آربیتراژی برای قاچاق کالا را فراهم می کند.مثلا: قیمت یک کیلوگرم گوشت در ایران 60 هزار تومان می باشد که می شود 4 دلار، که یک رقم بسیار اندکی می باشد در صورتی که قیمت همین گوشت در خارج از کشور 10 دلار می بشاد. یا به عنوان مثال دیگر فرض کنید قیمت یک جفت کفش 300 هزار تومان می باشد که میشود 20 دلار در صورتی قیمت همین کفش در حارج از ایران 100 دلار می باشد.

 

پس آربیتراژگران سعی میکنند کالا را از ایران به خارج از کشور به منظور کسب سود بیشتر قاچاق کنند.کاری که دولت باید انجام دهد اینست که نباید طوری عمل کند که این فرصت ها شکل بکیرد یعنی باید برای همسان سازی قیمت ها برنامه ریزی و تلاش کند. اما اگر دولت بخواهد با این فرصت ها مقابله کند و با قاچاق مبارزه کند باید قیمت گوشت را به 150 هزار تومان و قیمت کفش را به 1.5 میلیون تومان افزایش دهد. راه حل منطقی برای این معضل اقتصادی چیست؟ قبل از پاسخ به این پرسش حیاتی ابتدا به مفهموم GDP (تولید ناخالص داخلی) می پردازیم.

GDP: به میزان ارزش کالا ها و خدماتی گفته می شود که در واقع توسط تمامی بنگاه های اقتصادی در کشور تولید می شود.

یکی از راه هایی که دولت ها می توانند تولید ناخالص داخلی را افزایش دهند ، تضیف کردن ارزش واحد پولی کشور است.مثلا کشور چین، یوان را در مقابل دلار تضعیف می کند به منظور افزایش تولید ناخالص داخلی که این اقدام یک نوع سیاست صادراتی می باشد. پس یکی از راه های که کشور ها می توانند GDP خود را افزایش دهند، افزایش تولیدات است که این مهم از طریق صادرات قابل دستیابی می باشد. اما صادرات به قیمت کاهش قدرت خرید و نارضایتی مردم؟! دراینجا مفهوم رشد اقتصادی را بهتر درک خواید کرد.

رشد اقتصادی: تغییرات تولید ناخالص داخلی نسبت به سال گذشته

 

فرض کنید قیمت یک بطری آب معدنی در ایران 1000 تومان می باشد که در خارج از کشور قیمت این محصول 1 دلار یعنی 15000 تومان می باشد. آربیتراژ گران از این فرصت بوجود آمده استفاده می کنند و کالا را با سود 15 برابری به خارج از کشور قاچاق میکنند. آیا دولت برای جلو گیری از قاچاق باید قیمت ها را افزایش داد؟ یا باید با قاچاقچیان ، سفته بازان ، دلالان و ... مبارزه کند ؟ خیر، سیاست های کلان نباید اجازه ایجاد فرصت های آربیتراژی را بدهند در واقع باید فکر سیستمی داشته باشند. و نه تقصیر را به دوش سفته بازان ، دلالان ، سفته بازان ، سوداگران و دیگران بیاندازند. زیرا این عمل بسیار بدیهی است که زمانی که یک محصول در دو بازار مشابه قیمت های متفاوتی داشته باشند مردم سعی می کنند آن کالا را از بازاری که قیمت محصول پایین تری دارند خریداری کنند و در بازاری که قیمت محصول بیشتر است بفروش رسانند.

 

  • ده ويژگى اقتصاد ايران در نيمه دوم سال ٩٧

در حالى كه تنها سه هفته از نيمه دوم سال ٩٧ گذشته است ، نشانه هاى زيادى از ورود دوباره اقتصاد ايران به دوره «ركودتورمى» خبر مى دهد. دوره يا بيمارى ركودتورمى همزمانى كاهش مستمر نرخ رشد اقتصادى و افزايش مستمر نرخ تورم است. فارغ از دلايل ورود دوباره اقتصاد ايران به بيمارى «ركودتورمى» كه معمولا در ايران به دليل كاهش شديد درآمدهاى نفتى آغاز مى شود، برخى از مهمترين ويژگى هاى محتمل اين دوره تازه ركود تورمى در ايران بدين گونه است :

 

  1. افزايش شديد بيكارى
  2. افزايش ركود اقتصادي بويژه در بخش هاى كالايى و صنعتى، نسبت به بخش خدماتى
  3. افزايش قابل توجه قيمت ها بويژه در بخش كالايى نسبت به بخش خدماتى
  4. كاهش پس انداز خانوار
  5. كوچك شدن بازارها و سختر شدن ورود تازه واردان و احتمال بالاى خروج شركت هاى كوچك و ضعيف
  6. بازار ارز نوسانى، ملتهب و عمدتا صعودى
  7. در بازار مسكن، كاهش تعداد معاملات همراه با افزايش نسبى قيمت ها
  8. بازار بورس همراه با نوسانات شديد
  9. برنده ها در اقتصاد و در بورس : شركت ها و افرادى با درآمدهاى ارزى و هزينه هاى ريالى
  10. بازنده ها در اقتصاد و در بورس : شركت ها و افرادى با هزينه هاى ارزى و درآمدهاى ريالى

 

خدمات مالی هیواد

عضویت رایگان در کانال تلگرام:  hivad@

 

  انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 366

برچسب های مهم

اعتماد شما سرمایه ی ماست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما